Sunday 17 August 2014

Pentingnya Kegunaan Zinc dan Kesan sampingannya

with 1 comment
Assalamualaikum.

Mood raya masih lagi terasa walaupun dah masuk minggu ketiga bulan Syawal. Jemputan rumah terbuka masih lagi banyak setiap minggu ada jer open house sampai anak-anak saya pun dah keluarkan ayat " mama boleh tak hari ni kita duduk rumah jer", hehe ayat orang kepenatan beraya setiap minggu.

Ok, cukup-cukuplah mukadimah tu kan, hari ni saya nak kongsikan cerita mengenai Zinc. Kenapa Zinc? Sebab baru-baru nie entah salah dimana muka saya telah ditumbuhi bintik-bintik jerawat! Dan antara cara untuk merawat jerawat adalah dengan meningkatkan pengambilan Vitamin Zinc.

Jom kita kenal dulu apa itu Zinc? Zinc adalah logam. Manusia memerlukan Zinc dalam jumlah yang amat kecil untuk kesihatan tubuh kita.

Zinc diperlukan untuk rawatan dan pencegahan kekurangan Zinc, dan akibatnya boleh menyebabkan pertumbuhan terbantut, cirit-birit akut pada kanak-kanak dan penyembuhan luka yang perlahan. Ia juga digunakan untuk meningkatkan sistem imun, merawat jangkitan telinga dan mencegah jangkitan pernafasan. Selain itu Zinc juga digunakan untuk merawat malaria dan penyakit lain yang disebabkan oleh parasit.

Sesetengah orang menggunakan Zinc untuk penyakit mata yang dikenali sebagai degenarasi makula, untuk rabun malam dan katarak. Ia juga digunakan untuk Asma, diabetis, tekanan darah tinggi,dan merawat keadaan kulit seperti psoriasis,ekzema dan jerawat.

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=0c0f3efa3afddcae74bf01414219044b
Kegunaan lain Zinc adalah menambahkan hemoglobin atau sel darah merah, artritis Rheumatoid, Talasemia dan merawat keguguran rambut. Zinc juga digunakan untuk kulit untuk merawat jerawat, penuaan kulit, jangkitan Herpes Simplex dan untuk mempercepatkan penyembuhan luka.

Seperti yang saya mention kat atas tadi saya gunakan Zinc untuk merawat masalah jerawat di muka. Dengan pengambilan Zinc ia bertindak dengan mengawal jumlah hormon testosteron dalam badan dan kandungan minyak pada wajah. Sekali gus Zink juga akan mengecutkan jerawat dan mempercepatkan proses penyembuhan luka jerawat.

Jika anda menghadapi masalah yang sama seperti saya atau memerlukan Vitamin Zinc untuk merawat masalah anda dapatkan Vitamin Zinc secara on-line dengan klik jer pada gambar Vitamin Zinc atau pun klik jer kat bawah ni.. senang kan!

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=0c0f3efa3afddcae74bf01414219044b 


Awas! Pengambilan Zinc yang berlebihan boleh mengakibatkan demam, batuk, keletihan, sakit perut dan banyak lagi masalah lain. Pada sesetengah orang, Zinc boleh menyebabkan loya, muntah, cirit-birit, rasa logam, buah pinggang dan kesan sampingan lain. Menggunakan Zinc pada kulit pecah boleh mengakibatkan rasa terbakar, gatal, rasa pedih dan kesemutan. Pengambilan Zinc secara berterusan tanpa nasihat profesional boleh mengakibatkan kanser Prostat. Oleh itu pengambilan Zinc yang melebihi dos harus dielakkan.

Langkah berjaga-jaga dan Amaran Khas:

Kehamilan dan Penyusuan: 

Zinc MUNGKIN SELAMAT  bagi kebanyakan wanita mengandung dan menyusukan bayi, apabila digunakan dalam jumlah harian yang disyorkan (RDA).









Wanita Mengandung/Hamil
 berumur lebih 18 tahun TIDAK perlu mengambil lebih daripada 40mg Zinc setiap hari.
 berumur 14 - 18 tahun TIDAK perlu mengambil lebih daripada 34mg sehari.

Wanita yang menyusukan bayi:
 berusia lebih 18 tahun TIDAK perlu mengambil lebih daripada 40mg Zinc setiap hari
 berusia 14 - 18 tahun TIDAK perlu mengambil lebih daripada 34mg sehari.


JANGAN mengambil Zinc jika anda mempunyai HIV/AIDS. Zinc mungkin memendekkan hayat anda.


Banyak sebenarnya manfaat Zinc ini untuk badan kita jika di ambil dalam dos yang betul. Kekurangan Zinc boleh membantutkan pertumbuhan kanak-kanak dan melambatkan proses penyembuhan luka. Kekurangan Zinc juga boleh menyebabkan Anemia atau kekurangan darah merah jadi apa tunggu lagiii .... dapatkan Vitamin Zinc anda sekarang! Klik jer kat bawah ni

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=0c0f3efa3afddcae74bf01414219044b 

 Hubungi saya jika anda mempunyai persoalan mengenai Vitamin Zinc Shaklee @ 012 617 8480 (Iza)




1 comment:

  1. zinc plus shaklee tu sepatutnya sehari sebiji kan. kalau makan 3 biji ada effect apa2 ke

    ReplyDelete

Anda mungkin berminat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.